ChatGPT забрав їхні робочі місця. Тепер вони вигулюють собак і лагодять кондиціонери.

Раніше технології автоматизували брудну та повторювану роботу. Тепер чат-боти зі штучним інтелектом приходять за високооплачуваною роботою. До вашої уваги переклад статі Washington Post про проблеми ринку праці викликані використанням ChatGPT у бізнесі. Питаня до вирішення – якість чи витрати, що важливіше.

Коли в листопаді минулого року вийшов ChatGPT, Олівія Ліпкін, 25-річна копірайтерка з Сан-Франциско, не надто замислювалася над цим. Потім у внутрішніх групах Slack технологічного стартапу, де вона працювала єдиним копірайтером, почали з’являтися статті про те, як використовувати чат-бота на роботі.

Протягом наступних кількох місяців кількість завдань для Ліпкін зменшилася. Менеджери почали звертатися до неї у Slack як до “Olivia/ChatGPT”. У квітні її звільнили без пояснення причин, але коли вона побачила, що менеджери пишуть про те, що використовувати ChatGPT дешевше, ніж платити копірайтеру, причина її звільнення стала зрозумілою.

“Щоразу, коли люди згадували про ChatGPT, я відчувала невпевненість і тривогу, що він мене замінить”, – сказала вона. “Тепер у мене були докази того, що це правда, що ці тривоги були виправдані, і тепер я фактично залишилася без роботи через штучний інтелект”.

Деякі економісти прогнозують, що технології штучного інтелекту, такі як ChatGPT, можуть замінити сотні мільйонів робочих місць, що призведе до катастрофічної реорганізації робочої сили, яка віддзеркалює промислову революцію.

Для деяких працівників цей вплив вже відчувається. Ті, хто пише маркетинговий контент і контент для соціальних мереж, потрапляють у першу хвилю людей, яких замінюють такими інструментами, як чат-боти, які, схоже, здатні створити правдоподібні альтернативи їхній роботі.

Експерти кажуть, що навіть просунутий ШІ не може зрівнятися з навичками письма людини: йому бракує особистого голосу та стилю, і він часто видає неправильні, безглузді або упереджені відповіді. Але для багатьох компаній скорочення витрат варте зниження якості.

“Ми справді перебуваємо в кризовій точці, – каже Сара Т. Робертс, доцент Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі, яка спеціалізується на цифровій праці. “Штучний інтелект приходить на ті робочі місця, які вважалися захищеними від автоматизації”.

За останній рік штучний інтелект стрімко підвищив свою якість, що призвело до появи чат-ботів, які можуть вести невимушену бесіду, писати пісні та створювати комп’ютерний код. Поспішаючи впровадити цю технологію в життя, компанії Кремнієвої долини просувають ці продукти мільйонам користувачів і – поки що – часто пропонують їх безкоштовно.

Штучний інтелект та алгоритми вже десятиліттями є частиною робочого світу. Протягом багатьох років компанії, що виробляють споживчі товари, продуктові магазини та фірми, що займаються складською логістикою, використовують алгоритми прогнозування та роботів із системами зору на основі штучного інтелекту, які допомагають приймати бізнес-рішення, автоматизувати деякі рутинні завдання та управляти запасами. Протягом більшої частини 20-го століття на промислових заводах і фабриках домінували роботи, а незліченна кількість офісних завдань була замінена програмним забезпеченням.

Але нещодавня хвиля генеративного штучного інтелекту, який використовує складні алгоритми, навчені на мільярдах слів і зображень з відкритого Інтернету, для створення тексту, зображень і аудіо, має потенціал для нового етапу підриву. За словами експертів, здатність технології створювати прозу, схожу на людську, ставить під загрозу заміну високооплачуваним фахівцям, які працюють у сфері знань.

“У кожній попередній загрозі автоматизації йшлося про автоматизацію важкої, брудної, повторюваної роботи, – каже Ітан Моллік, доцент Уортонської школи бізнесу Університету Пенсильванії, – Цього разу загроза автоматизації спрямована безпосередньо на найбільш високооплачувану, творчу та креативну роботу… і не потребує освітньої підготовки. “Цього разу загроза автоматизації спрямована безпосередньо на найбільш високооплачувану, найбільш творчу роботу, яка … вимагає найвищого освітнього рівня”.

У березні Goldman Sachs спрогнозував, що 18 відсотків роботи в усьому світі може бути автоматизовано за допомогою штучного інтелекту, причому білі комірці, такі як юристи, піддаються більшому ризику, ніж працівники таких професій, як будівництво або технічне обслуговування. “Професії, в яких значну частину часу працівники проводять на відкритому повітрі або виконують фізичну роботу, не можуть бути автоматизовані за допомогою ШІ”, – йдеться у звіті.

Білий дім також забив на сполох, заявивши в грудневому звіті, що “ШІ має потенціал для автоматизації “нестандартних” завдань, наражаючи на потенційну небезпеку великі масиви робочої сили”.

Але Молік вважає, що ще занадто рано оцінювати, наскільки руйнівним буде вплив штучного інтелекту на робочу силу. Він зазначив, що такі професії, як копірайтинг, переклад і транскрипція документів, а також робота помічників юристів, перебувають під особливою загрозою, оскільки вони мають завдання, які легко виконуються чат-ботами. За його словами, правовий аналіз високого рівня, творчість або мистецтво можуть бути не так легко замінені, оскільки люди все ще перевершують ШІ в цих сферах.

“Уявіть собі, що штучний інтелект виконує роль стажера високого класу, – каже він. “Роботи, які здебільшого призначені для початкового рівня, щоб допомогти вам потрапити у сферу, де ви робите щось корисне, але також є свого роду сходинкою на наступний рівень, – саме такі робочі місця знаходяться під загрозою”.

Ерік Файн займався копірайтингом протягом 10 років, беручи 60 доларів за годину за написання будь-яких текстів – від 150-слівного опису килимків для ванної до копій сайтів для компаній, що займаються канабісом. 34-річний чоловік з Блумінгдейла, штат Іллінойс, побудував стабільний бізнес з 10 поточними контрактами, які становили половину його річного доходу і забезпечували комфортне життя його дружині та 2-річному синові.

Але в березні Файн отримав повідомлення від свого найбільшого клієнта: Його послуги більше не потрібні, оскільки компанія переходить на ChatGPT. Один за одним дев’ять інших контрактів Файна були скасовані з тієї ж причини. Весь його копірайтинговий бізнес зник майже за одну ніч.

“Це знищило мене”, – сказав Файн. Він закликав своїх клієнтів передумати, попередивши, що ChatGPT не може писати контент з його рівнем креативності, технічної точності та оригінальності. Він сказав, що його клієнти розуміли це, але вони сказали йому, що набагато дешевше використовувати ChatGPT, ніж платити йому погодинну зарплату.

Файна знову найняв один з його клієнтів, який був незадоволений роботою ChatGPT. Але цього недостатньо, щоб утримувати його та його сім’ю, які мають трохи більше шести місяців фінансової злітно-посадкової смуги, перш ніж у них закінчаться гроші.

Тепер Файн вирішив зайнятися роботою, яку не може виконувати штучний інтелект, і записався на курси, щоб стати техніком з опалення, вентиляції та кондиціонування повітря. Наступного року він планує навчатися на сантехніка.

“Ця професія більш перспективна”, – каже він.

Компанії, які замінили працівників чат-ботами, зіткнулися з гучними помилками. Коли сайт технологічних новин CNET використовував штучний інтелект для написання статей, результати були пронизані помилками, що призвело до тривалих виправлень. Адвокат, який покладався на ChatGPT для написання юридичної довідки, посилався на численні вигадані справи. А Національна асоціація розладів харчової поведінки, яка звільнила працівників своєї гарячої лінії і, як повідомляється, замінила їх чат-ботом, призупинила використання технології після того, як той почав роздавати нечутливі та шкідливі поради.

Робертс каже, що чат-боти можуть припускатися помилок, які дорого коштують, і що компанії, які поспішають впровадити ChatGPT у свою діяльність, “поспішають з висновками”. Оскільки вони працюють, передбачаючи найбільш статистично ймовірне слово в реченні, вони за замовчуванням створюють середній контент. За її словами, це ставить компанії перед складним вибором: якість проти вартості.

“Ми маємо запитати: чи достатньо факсиміле? Чи достатньо імітації? Чи це все, що нас цікавить?” – сказала вона. “Ми збираємося знизити мірило якості, і з якою метою? Щоб власники та акціонери компанії могли отримати більший шматок пирога?”

Ліпкін, копірайтер, яка виявила, що її замінив ChatGPT, взагалі переглядає свою роботу в офісі. Спочатку вона почала займатися контент-маркетингом, щоб мати змогу підтримувати себе, поки займалася власною творчістю. Але вона виявила, що ця робота виснажує її і заважає писати для себе. Зараз вона працює вигульницею собак.

“Я повністю відпочиваю від офісного світу, – каже Ліпкін. “Люди шукають найдешевше рішення, а це не людина, а робот”.


Чого точно не навчиться робити штучний інтелект – це виготовляти штори та тюль. Перегляньте готові комплекти штор в інтернет-магазині українського виробника Welwet!

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *